- EV-startup ElectraMeccanica wil voor het eind van 2021 beginnen met de levering van zijn eerste kleine elektrische auto met maar één stoel.
- ElectraMeccanica mikt op persoonlijk en commercieel gebruik voor de Solo, zoals de kleine EV genoemd wordt.
- De eerste Solo’s worden in China gemaakt, maar de startup bouwt gelokaliseerde modellen uiteindelijk in de Amerikaanse staat Arizona.
Elektrische auto’s zijn het gesprek van de dag. Of het nu om een Tesla Model 3 of een Mustang Mach-E gaat, EV’s hebben de markt veroverd. Maar bijna alle populaire elektrische auto’s hebben één ding gemeen: het zijn personenwagens. De Canadese EV-startup ElectraMeccanica wil daar verandering in brengen.
In 2015 richtte Jerry Kroll, investeerder en motorsportliefhebber, samen met een partner ElectraMeccanica op. Hij leidde het bedrijf met het doel om het concept van stedelijk vervoer te veranderen. Kroll richtte zich niet op het bouwen van een normale personenwagen, maar op iets uiterst ongewoon.
Krolls idee om de auto opnieuw uit te vinden, vertaalde zich in het ontwikkelen van een betaalbare elektrische auto met maar één stoel. Paul Rivera, de huidige CEO van ElectraMeccanica, benadrukt dat de eerste creatie van het bedrijf de grens tussen micromobiliteit en traditioneel vervoer opzoekt.
“Micromobiliteit bestaat uit kleine elektrische scooters en elektrische fietsen,” legt Rivera uit. “Aan de andere kant heb je personenwagens, die zelfs in de elektrische varianten nog drie of vier lege stoelen hebben.”
Het idee is logisch: als we als samenleving overstappen op elektriciteit, kunnen we net zo goed onze fysieke voetafdruk verkleinen en daarmee de benodigde hoeveelheid energie verlagen.
Nadat het merk koos voor een eenzitter, vond ElectraMeccanica het ook een goed idee om het voertuig 'Solo' te noemen. In 2020 kondigde het merk aan dat de Solo gebouwd zou worden door de Chinese partner Zongshen.
Ondanks het feit dat de Solo maar één stoel en drie wielen heeft – en het voertuig officieel geclassificeerd wordt als motor – waren veiligheid en comfort topprioriteiten tijdens de ontwikkeling, vertelt Rivera. "De Solo heeft kreukelzones voor en achter en biedt bescherming tegen zijdelingse botsingen. Ook zit er binnenin een rolbeugel."
"Van binnen heeft hij alle luxe en comfort die je van een personenwagen zou verwachten. Hij heeft een verwarmde stoel, airconditioning, verwarming en natuurlijk ook Bluetooth."
ElectraMeccanica richt zich zowel op consumenten als op zakelijke wagenparken.
Voor consumenten zijn de voordelen van een betaalbare elektrische auto het duidelijkst. "De Solo is voor mensen die een elektrische auto willen, maar er nog geen hebben kunnen aanschaffen vanwege een prijs die voorheen te hoog was", vertelt Rivera aan Insider.
Maar ook voor wagenparken is de Solo geschikt. "Het is het perfecte voertuig om te delen op universiteitscampussen of wooncomplexen. Je loopt er naartoe, ontgrendelt hem met je iPhone of je Android-toestel, neemt hem voor twee uur of vier uur mee en zet hem daarna weer terug."
Om de prijs zo laag mogelijk te houden, kiest ElectraMeccanica voor een direct-to-consumer-model. Het bedrijf gaat dus zonder tussenkomst van een derde partij de auto's direct aan klanten aanbieden. Dat is vergelijkbaar met Tesla's strategie. In de VS moet de startprijs rond de 18.000 dollar gaan liggen, omgerekend zo'n 16.000 euro.
Na de Solo heeft ElectraMeccanica plannen voor nog een betaalbare elektrische auto. Deze gaat 'Tofino' heten en zal een op klassiekers-geïnspireerde cabrio worden. Maar voor nu ligt de focus op de Solo. "Eerst willen we de Solo op de weg krijgen en geloofwaardigheid opbouwen", vertelt Rivera.
Hoewel er nog geen officiële releasedatum is, wil Rivera de Solo vanaf 4 oktober aan klanten leveren. Op die datum wordt het autootje ook officieel gelanceerd.
[activecampaign form=34]